|
|
Almindelige salg- og leveringsbetingelser for
leverancer af trælast og byggematerialer
1. Generelt (salg og web-salg)
1.1 Generelt
Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle tilbud,
ordrebekræftelser og leverancer, med mindre anden skriftlig
aftale foreligger mellem parterne.
1.2 Leveringstid
Leveringstiden fra du har godkendt ordrebekræftelsen (betalt
via betalingskort) vil for lagervarer typisk være 3-5 hverdage.
(se nærmere under "punkt 10").
1.3 Levering
Ved levering med Danske fragtmænd har vi kun mulighed for
at angive den forventede leveringsdag.
Ved levering med egne
biler i området omkring Odense vil vi i visse tilfælde kunne angive
et ca. tidspunkt på leveringsdagen
(f.eks. formiddag /
eftermiddag).
Fragtprisen vises i din bestillingsliste, efter du har afkrydset for
afhentning eller levering, samt leveringsområde.
Endelig pris incl.
fragt vil også fremgå af den ordrebekræftelse (det tilbud) du
modtager pr. mail før du godkender dit køb.
Er du ikke hjemme til at modtage og kvittere for dine varer, kan
fragtmanden sætte varerne af på adressen efter aftale.
Naturligvis i forhold til dine ønsker noteret på ordren - så vidt det
er muligt.
Dette kræver at du i notatfeltet på din bestilling giver din
accept af dette.
Du skal være opmærksom på, at risiko og
ansvar for dine varer, også i dette tilfælde overgår til dig som
kunde ved levering -
selvom du ikke har kvitteret for
modtagelsen !
Fragtprisen er for levering "til vognside", det vil sige til fortorv eller
i indkørsel.
Det er i sidste instans vognmanden som (under
rimelig hensyntagen til dine ønsker), afgører hvor varerne kan
aflæsses.
Det er muligt selv at afhente bestilte varer hos Odense Lavpris
Tømmerhandel efter nærmere aftale.
Hvis varern(e) ikke er leveret til dig senest 30 dage efter din
bestilling, så kan ordren fra din side betragtes som annulleret.
Dette gælder dog ikke for specielt fremstillede varer, hvor det er
den oplyste forventede leveringstid + 30 dage som gælder.
1.4 Priser og betaling
På www.olt.dk kan du betale med Dankort, eDankort og dansk
udstedte Visa Dankort.
Alle priser på produkterne finder du under
det konkrete produkt og prisen er angivet pr. lbm eller i stk. i DKK
inkl. moms.
Udover prisen på produktet tillægges fragt
(se nærmere under "punkt 1.3").
1.5 PBS Gebyr
Alle betalinger tillægges et gebyr, som vi opkræver på vegne
af PBS for transaktionen på det anvendte betalingskort
j.v.f. nedenstående.
Betaling incl. gebyr hæves på dit kort når
varerne afsendes fra os.
Gebyret for anvendelse af ovennævnte
kort er p.t. 1,45,- DKK + 0,1 % af det beløb du har handlet for,
pr. transaktion.
PBS ændrer gebyret for betaling med Dankort på nettet
pr. 1. juli 2008 således:
Af køb for 0,00 - 50,00 DKK betales 0,70 DKK
Af køb for 50,01 - 100,00 DKK betales 1,10,00 DKK
Af køb over 100,00 DKK betales også fremover 1,45,- DKK
+ 0,1 % af det beløb du har handlet for, pr. transaktion.
1.6 Prisændringer
Vi forbeholder os ret til prisændringer uden varsel.
Dette gælder dog ikke for tilbud / ordrebekræftelser afgivet af os,
med mindre dette udtrykkeligt fremgår af tilbuddet.
Vi tager forbehold for pris-, afgifts- og valutaændringer uden
varsel
1.7 Trykfejl
Vi tager forbehold for trykfejl samt eventuelle skrive- og
billedfejl som måtte forekomme på www.olt.dk. Vi hører meget
gerne hvis du opdager sådanne fejl !
1.8 Sikkerhed
Selve betalingen foregår via en såkaldt sikker forbindelse
(SSL - Secure Socket Layer). Herved bliver alle de oplysninger,
du sender, krypteret, så det udelukkende er PBS, der kan læse
dem. Hverken Odense Lavpris Tømmerhandel eller andre har
mulighed for at læse dataene. Transmissionen er godkendt af
PBS.
Når du befinder dig i en sikker zone, vises i bunden af dit
browservindue et lille "Secure Server"-ikon. Dette lille ikon er en
lukket hængelås.
Når der betales med betalingskort er du altid sikret mod misbrug.
Du har nemlig mulighed for at afvise en betaling, når du modtager
din betalingsoversigt. Du har ingen selvrisiko i tilfælde af, at dit
kort bliver misbrugt i en internet-butik, der benytter SSL
(Secure Socket Layer) i sit betalingssystem. Dermed er du bedre
sikret end i den fysiske verden, hvor du har en selvrisiko på
1200 kr. når dit dankort misbruges ved brug af pin-koden.
1.9 a) Beskyttelse af personoplysninger
For at du kan få din bestilling leveret, skal vi bruge dit navn,
postadresse og e-mailadresse,
så vi kan sende en
ordrebekræftelse via e-mail. Alle oplysninger behandles strengt
fortroligt.
Oplysningerne videregives eller videresælges ikke til
tredjemand og der registreres ikke personfølsomme
oplysninger.
De vil kun blive brugt i Odense Lavpris
Tømmerhandels markedsføring over for dig, hvis du
udtrykkeligt har accepteret dette forinden.
Du kan til enhver tid
frabede dig at modtage nyhedsbreve og anden markedsføring,
selvom du har meldt dig til på et tidligere tidspunkt.
b) Logstatistik
For at kunne optimere og udvikle www.olt.dk, benytter vi et
statistik-system der i opsummeret form opsamler information,
som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende
vores website har haft, hvor de kommer fra, på hvilken del af
websitet dette forlades m.v.
c) Cookies
Cookies er små tekstbeskeder, som lægges midlertidigt på din
computer, når du bruger vores hjemmeside.
Odense Lavpris
Tømmerhandel anvender udelukkende "sessionscookies", som
har til formål at holde styr på, hvad du har lagt i din indkøbskurv,
mens du navigerer rundt på hjemmesiden.
Data fra cookies kan
ikke bruges til at indsamle personlige oplysninger.
"Sessionscookies" gemmes ikke på din PC,
men forsvinder
når du lukker din webbrowser.
1.10 Billeder og andet materiale
Alt indhold på hjemmesiden, herunder tegninger, illustrationer og
vejledninger er omfattet af copyright
og må ikke kopieres /
anvendes til kommercielt brug uden Odense Lavpris
Tømmerhandels skriftlige samtykke.
1.11 Hvis du fortryder dit køb
Du har mulighed for at fortryde og returnere dit køb inden
14 dage fra du har modtaget dine varer. Du skal blot inden
fristens udløb have sendt varerne retur til vores adresse
(se nedenfor), (se nærmere
under "punkt 7" og "punkt 19").
Dette gælder dog ikke for specialfremstillede varer, hvor du ved
accept via e-mail af vores tilbud er bundet af dit køb ! Dette af
hensyn til vores produktionsplanlægning.
Varerne skal returneres rene, ubrugte, tørre og i samme stand /
mængde som ved modtagelse og så vidt muligt i
originalemballage.
Varerne skal, hvis de ønskes returneret,
opbevares tørt / køligt og forsvarligt indpakket i plast før og
under returnering.
Dette er vigtigt da vi selv opbevarer varerne
i en ikke-opvarmet tør hal.
Bliver varerne hos dig pakket ud
under anderledes temperatur-, luftfugtigheds forhold, vil varerne
f.eks. kunne arbejde og de kan begynde
"at slå sig"
(se udpakning og opbevaring af trævarer -
Klik her!).
Sådanne
returvarer vil vi ikke kunne sælge videre til andre kunder og de
vil derfor ikke blive krediteret.
Du har selv ansvaret for at eventuelle returvarer kommer frem til
os i hel og god stand når du udnytter din fortrydelsesret -
og du
skal selv betale returfragten. Vi modtager ikke returvarer
pr. efterkrav.
Ønsker du at returnere varer indenfor fortrydelsesfristens udløb,
bedes du udfylde returformularen
(Klik her!)
og maile den til os
samt printe den ud, underskrive den og returnere den sammen
med varene.
I notatfeltet på formularen må du meget gerne også
skrive, hvorfor du ønsker at returnere dine varer,
samt hvornår
(ugedag) vi kan forvente, at modtage returvarerne.
Du kan også vælge at returnere dine varer personligt hos
Odense Lavpris Tømmerhandel efter nærmere aftale
(se under Kontakt os).
Tilbagebetaling vil ske via overførsel til din bankkonto hurtigst
muligt, senest 30 dage efter at vi har modtaget varerne og haft
lejlighed til at undersøge dem.
(se nærmere under "punkt 7"
og "punkt 19").
1.12 Hvis du ønsker at reklamere over din levering
Har du fået defekte eller fejlleverede varer og ønsker du at
reklamere, skal dette ske til Odense Lavpris Tømmerhandel via
mail på vores
reklamationsformular (Klik her!)
med angivelse af
fakturanummer og hvilke fejl, der er tale om. Odense Lavpris
Tømmerhandel skal kontaktes på ovennævnte måde, inden
varerne sendes retur.
Du må under ingen omstændigheder tage dine varer i brug, før
reklamationen er færdigbehandlet !
Hvis reklamationen er berettiget, hvilket vi vurderer ved varernes
fremkomst, refunderer vi rimelige fragtomkostninger,
du må
have i forbindelse med returnering af varen. Husk altid at sende
varen tilbage i forsvarlig emballage,
og få kvittering for
afsendelse med beløb, således at vi kan tilbagebetale dig dine
returomkostninger.
Bemærk - vi modtager ikke varer sendt retur pr. efterkrav
p.g.a. reklamation !
Du kan enten få defekte varer ombyttet, pengene tilbage eller
afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
Dette
betinger selvfølgelig, at reklamationen er berettiget, og at
manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug /
opbevaring af
varerne eller anden skadeforvoldende adfærd.
Alle forbrugerkøb er omfattet af købelovens regler om 2 års
reklamationsret. Reklamations-perioden løber for den dato du
modtager varerne.
Fejlleverancer og defekter skal meldes til
Odense Lavpris Tømmerhandel indenfor rimelig tid efter
modtagelse:
Det er derfor vigtigt, at kontrollere varerne ved
modtagelse eller umiddelbart før brug.
Hvis der reklameres
inden for 2 måneder efter at manglen er opdaget (indenfor
de 2 års reklamationsret), vil reklamationen være rettidig.
1.13 Ansvarsbegrænsninger og forbehold
Force majeure: I de tilfælde hvor rettidig eller mangelfuld
levering hindres eller forsinkes af begivenheder udenfor
Odense Lavpris Tømmerhandels kontrol, herunder men ikke
begrænset til arbejdskonflikt, driftsforstyrrelser,
transportvanskeligheder eller anden tredjemands svigt eller
ligninde, kan Odense Lavpris Tømmerhandel ansvarsfrit
udskyde
levering eller helt eller delvist annullere ordren efter
vores eget valg ved meddelse til vores kunder hurtigst muligt.
Forsinkelser og fejlleverencer: Odense Lavpris Tømmerhandel
kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelser og evt.
følgeomkostninger
for dig af enhver art, som kunde grundet
forsinkelser. Det samme gælder i tilfælde af fejlleverede eller
defekte varer eller
varer som er udgået eller i restordre fra
Odense Lavpris Tømmerhandel.
2. Tilbud/Ordrebekræftelse
2.1 Ethvert tilbud afgives med forbehold for mellemsalg.
2.2 Sælgers aftale om levering foreligger først, når Køber har
modtaget Sælgers skriftlige ordrebekræftelse, og kun denne
er bindende.
2.3 Køber henvises til at følge eventuelle brugsvejledninger,
kataloger og brochurer, der er leveret med varen, eller til selv
at indhente fornødne oplysninger om anvendelsesområdet samt
korrekt anvendelse for det købte.
2.4 Sælger påtager sig intet ansvar for indholdet af kataloger,
brochurer samt øvrige informationer, herunder elektroniske
informationer af enhver art, fra Sælgers leverandører.
2.5 Sælger påtager sig intet ansvar for eventuel vederlagsfri
mundtlig eller skriftlig vejledning, måltagning, beregning mv.,
som en medarbejder måtte yde i forbindelse med køb af
Sælgers produkter.
3. Direkte leverancer af trælast
3.1 Ved direkte importerede leverancer af partier trælast og
tømmer, uden om Sælgers lager, gælder trælastbranchens
importkontrakters almindelige bestemmelser.
(DANKON 2002 og lign.) Tilsvarende gælder for importeret
krydsfiner samt plademateriale i øvrigt.
4. Priser
4.1 Priser fremgår af Sælgers til enhver tid gældende prisliste eller
af fremsendt ordrebekræftelse. Levering sker fra Sælgers lager
eller ab værk, med mindre andet er aftalt. Alle priser opgives
eksklusiv fragt, emballage, moms afgifter samt eventuelt
ekspeditionsgebyr.
4.2 Sælger er løbende berettiget til uden varsel at foretage
prisændringer i prislister og tilbud, såfremt intet andet skriftligt
er aftalt.
5. Betaling og sikkerhedsbestemmelser
5.1 Såfremt Køber har konto hos Sælger forfalder købesummen til
betaling efter de for Købers konto hos Sælger gældende
betalingsbetingelser, med mindre andet udtrykkeligt, skriftligt er
aftalt. Købesummen forfalder til betaling regnet fra det angivne
leveringstidspunkt jf. punkt 10.1., uanset at Købers forhold
medfører, at levering ikke kan ske som aftalt.
5.2 I øvrige handler forfalder købesummen til betaling på det
angivne leveringstidspunkt jf. punkt 10.1., uanset at Købers
forhold medfører, at levering ikke kan ske som aftalt.
5.3 Såfremt Købers betaling ikke sker rettidigt, eller
forudsætningerne for den aftalte kredit væsentligt ændres, er
Sælger berettiget til at tilbageholde alle yderligere leverancer til
Køber, uanset at leverancerne ikke har nogen indbyrdes
sammenhæng.
5.4 Ved betaling efter sidste rettidige betalingsdag tilskrives
morarenter af det forfaldne tilgodehavende inkl. Moms i
henhold til renteloven, medmindre anden rentesats følger af
sædvane, kutyme eller er aftalt. Tilskrevne morarenter forfalder
til betaling omgående og betales forud for al anden gæld ved
de løbende indbetalinger.
5.5 Sælger er til enhver tid efter aftalens indgåelse berettiget til at
kræve betryggende sikkerhedstillelse for købesummens,
fragtomkostningernes og øvrige omkostningers rettidige betaling.
5.6 Ved ikke rettidig betaling er Sælger berettiget til uden varsel at
overgive sagen til advokatinkasso. Køber er pligtig til at betale de
af advokaten fastsatte inkassoomkostninger, som kan overstige
de beløb, som fremgår af ”Bekendtgørelse om udenretlig
inddrivelsesomkostninger i anledning af forsinket betaling”.
6. Annullering og ændring af ordre
6.1 Køber har efter afgivelse af ordre ikke ret til ændring heri eller
annullering heraf.
6.2 Såfremt Sælger på trods af punkt 6.1 særskilt godkender en
annullering eller ændring, er Køber pligtig til at betale de med
annulleringen eller ændringen forbundne omkostninger, herunder
omkostninger til opbevaring og sikring af kvalitet og egenskaber
samt forrentning, som følge af udskudt leveringstidspunkt.
Ved hel eller delvis annullering er Køber videre pligtig til at
erstatte Sælgers mistede fortjeneste.
7. Returvarer og returbar emballage
7.1 Varer modtages ikke retur.
7.2 Såfremt det på trods af punkt 7.1 aftales, at Sælger tager varer
retur, skal varene være ubrugte, i mangelfri stand, og i original
og ubrudt emballage. Varerne skal være fri for smuds etc. Varer,
der er specielt producerede og/eller hjemtaget til Køber,
modtages dog aldrig retur.
7.3 Godkendte returvarer krediteres med fradrag af det af Sælger
fastsatte gebyr til dækning af returneringsomkostninger og
Sælgers salgsomkostninger.
7.4 Returbar emballage krediteres ved frankolevering i uskadt
stand inden 3 måneder fra Sælgers levering. Kreditering
foretages med et fradrag til dækning af slitage, håndterings-
og
fragtomkostninger m.v.
8. Vareprøver
8.1 Vareprøver viser kun farve, størrelse og kvalitet i
almindelighed, hvorfor Sælger ikke er ansvarlig for eventuelle
afvigelser, med mindre afvigelserne er væsentlige og for Køber
uforudsigelige store i forhold til de foreviste vareprøver.
9. Garanti
9.1 Sælger yder ikke selvstændig garanti på vareleverancer.
9.2 Køber kan ikke overfor Sælger rejse krav i henhold til en i
købsaftalen eller på anden måde tilsagt producentgaranti for
en vare, idet Sælger alene videreformidler en sådan
producentgaranti til Køber.
10. Levering
10.1 Det i ordrebekræftelsen anførte leveringstidspunkt er alene
vejledende for Sælger, med mindre andet skriftligt er aftalt.
10.2 Såfremt der er aftalt fast leveringstidspunkt har Sælger ret til
tidsfristforlængelse i følgende tilfælde:
a) Force majure jf. Punkt 15
b) Ved forsinkelse, som skyldes Sælgers leverandører,
transportører eller øvrige tredjemænd
c) Usædvanligt vejrlig
d) Arbejdskonflikter uanset årsag
e) Offentlige påbud eller forbud, som Sælger ikke burde have
forudset ved aftalens indgåelse
10.3 Hvor der er truffet aftale om levering på Købers adresse
eller andet af Køber anvist sted, leveres varen så nær
brugsstedet, som en lastvogn efter chaufførens skøn kan
kære uden fare for at køre fast eller beskadige køretøjet
eller omgivelserne.
10.4 Køber er forpligtet til at foretage kontrol af de modtagne varer
og
stille fornødent mandskab til rådighed for aflæsning.
10.5 Såfremt Køber ikke opfylder de i punkt 10.4 anførte
forpligtigelser, vil Sælger være berettiget, men ikke forpligtet,
til at foretage levering med frigørende virkning på
leveringsstedet, uanset om en repræsentant for Køber er til
stede. Risikoen for varens undergang eller beskadigelse
overgår til Køber ved levering. Følgeseddel eller transportørens
køreseddel anses som dokumentation for levering.
10.6 Udgifter ved eventuel ventetid i forbindelse med aflæsning på
Købers Adresse eller andet af Køber anvist sted dækkes af
Køber, ligesom Køber dækker eventuelle omkostninger, der
følger af, at Køber ikke kan modtage varerne til det aftalte
leveringstidspunkt.
11. Reklamation ved og ansvar for forsinkelse
11.1 Køber skal reklamere skriftligt straks ved konstatering af
forsinkelse, idet Køber ellers mister ethvert krav på grund
af forsinkelsen.
11.2 Ved mindre forsinkelse foretages efterlevering.
11.3 I tilfælde af væsentlig forsinkelse er Køber berettiget til at
hæve ordren Hvis der er aftalt succssiv levering, er Køber
dog alene berettiget til at hæve den forsinkede delleverance.
11.4 Hvis Køber hæver aftalen i henhold til punkt 11.3, har han
krav på erstatning fra Sælger for de meromkostninger, der er
påført ham ved anskaffelse af tilsvarende vare fra anden side.
Erstatningen kan dog ikke overstige fakturaværdien af den
forsinkede leverance.
11.5 Køber har ikke ud over det i punkt 11.4 nævnte ret til nogen
erstatning i anledning af Sælgers forsinkelse. Dette gælder
uanset om Køber hæver eller fastholder købet.
12. Undersøgelsespligt og reklamation
12.1 Køber skal straks ved levering, og inden varerne tages i brug
eller bearbejdes, gennemgå de leverede varer for at sikre sig,
at disse er mangelfri, herunder at farve- og nuanceforskelle
ligger inden for det acceptable.
12.2 Reklamationer over mangler, herunder mængdeafvigelse, der
er eller burde have været konstateret ved en sådan kontrol,
må fremsættes straks og absolut senest 8 dage efter varens
levering på Købers plads for at kunne tages til følge. Ved øvrige
mangler skal der reklameres straks, efter at Køber burde have
opdaget manglen, og senest inden èt (1) år.
12.3 Såfremt varerne skal monteres eller indgå i en montage, skal
Køber sørge for, at varerne – inden montagen påbegyndes –
gennemgås for mangler, idet reklamation ikke kan finde sted,
efter at montage er påbegyndt.
13. Ansvar for mangler ved salgsgenstanden
13.1 Ved rettidig reklamation over mangler jf. punkt 12.2 skal
sælger foretage afhjælpning eller omlevering efter Sælgers
valg.
13.2 Hvis Sælger ikke foretager afhjælpning eller omlevering,
jf. punkt 13.1 inden rimelig tid efter, at Køber har reklameret i
henhold til punkt 12, har Køber ret til ved skriftlig meddelelse til
Sælger at hæve aftalen for så vidt angår den mangelfulde del
af leverancen.
13.3 Hvis Køber hæver aftalen, har han ret til at kræve erstatning
af Sælger for de meromkostningerm der er påført ham ved
anskaffelse af tilsvarende vare fra anden side.
13.4 Uanset det foregående, er Sælgers erstatningsansvar for
mangler altid begrænset til fakturaværdien af de(n)
mangelfulde vare(r).
13.5 Sælger har intet ansvar for mangler eller for undladelse af at
levere erstatningsvare(r) udover det i punkterne 13.3 og 13.4
foreskrevne. Dette gælder ethvert tab, manglen måtte forårsage,
herunder driftstab, tabt fortjeneste og andre økonomiske
konsekvenstab. Denne begrænsning i Sælgers ansvar gælder
dog ikke, hvis han har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed.
13.6 Købers krav på afhjælpning, omlevering eller ophævelse
bortfalder, såfremt leverancen ikke har været opbevaret eller
anvendt korrekt og sædvanligt og i overensstemmelse med
Sælgers anvisninger.
13.7 Sælger har intet ansvar for skader forårsaget af forkert og
uhensigtsmæssigt brug af leverede varer.
14. Byggeleveranceklausul
14.1 Ved materialeleverancer til statsligt og statsstøttet byggeri
samt til byggeri, hvorom særlig aftale om udvidelse af
ansvarsperioden skriftligt er aftalt med Sælger, gælder desuden
følgende regler:
14.2 Sælgers ansvar for mangler ved leverancer ophører 5 år efter
afleveringen af det byggeri, hvori leverancen indgår.
Ved leverancer til lager eller videresalg ophører ansvaret dog
senest 6 år efter leveringen til Køberen.
Såfremt det må anses som godtgjort, at et krav vedrørende
mangler ved leverancer ikke – eller kun med stor vanskelighed –
kan gennemføres mod Køber eller mod efterfølgende købere,
anerkendes det, at kravet tillige kan gøres gældende direkte
mod sælger. Også i sådanne tilfælde kan Sælger kun gøres
ansvarlig for mangler i det omfang Sælgers egen leverance er
mangelfuld og endvidere kun i det omfang, der følger af Sælgers
eget kontraktforhold med køber, herunder nærværende
almindelige salgs- og leveringsbetingelser.
Sælger anerkender dog i alle tilfælde, at kunne sagsøges
sammen med Køberen eller efterfølgende købere i anledning af
parternes indbyrdes forhold.
Sagen behandles ved Voldgiftsretten for Bygge- og
Anlægsvirksomhed.
15. Force Majeure
15.1 I tilfælde af levering, rettidig levering eller mangelfri levering,
hindres eller forsinkes af begivenheder udenfor Sælgers
kontrol, herunder man ikke begrænset til arbejdskonflikt,
driftsforstyrrelser, transportvanskeligheder eller anden
tredjemands svigt eller lignende, kan Sælger ansvarsfrit
udskyde levering eller helt eller delvist annullerer ordren
efter eget valg ved meddelelse til Køber hurtigst muligt.
16. Produktansvar
16.1 Sælger er ansvarlig efter lov om produktansvar, i det omfang
loven ufravigeligt pålægger Sælger ansvar for sådanne
skader, og Sælgers ansvar herfor ikke lovligt måtte være
begrænset.
Sælger er endvidere ansvarlig for skader, som leverede
produkter fra Sælger måtte forvolde, i det omfang
skadeforvoldelsen skyldes udøvelse af grov uagtsomhed fra
Sælgers side, og Sælgers ansvar
herfor ikke lovligt måtte
være begrænset.
16.2 Sælgers ansvar for produktskader er for erhvervstingskader
begrænset til maksimum kr. 10.000.000.
16.3 I tilfælde hvor Sælger er ansvarlig for produktskader,
jf. punkterne 16.1 og16.2, men hvor skaden også kan
henføres til fejl begået af Køber, fordeles ansvaret efter
graden af udvist skyld.
16.4 I det omfang Sælger måtte blive pålagt ansvar for
produktskader i forhold til tredjemand, er Køber forpligtet til,
at holde Sælger skadeløs for det ansvar Sælger måtte blive
pålagt, og som er videregående end Sælgers ansvar efter
ovenstående bestemmelser.
Køber er forpligtet til at lade sig sagsøge/indklage ved
samme domstol/voldgift som behandler erstatningskrav mod
Sælger fra tredjemand i anledning af produkter leveret af
Sælger via Køber til tredjemand.
Sælger hæfter aldrig for driftstab, avancetab eller andet
indirekte tab.
17. Almindelig ansvarsbegrænsning og transport i krav mod
sælgers leverandører
17.1 Sælger ansvar kan ikke – uanset eventuel påvist uagtsomhed
– omfatte dagbøder, driftstab, tidstab eller andet indirekte tab,
hvad enten ansvaret måtte støttes på almindelige
erstatningsregler eller – grundlag.
17.2 I det tilfælde, hvor Sælgers leverandør eller anden tredjemand
har et ansvar over for Sælger for forsinkelser eller mangler,
vil Sælger være indstillet på at give Køber transport i Sælgers
krav mod leverandøren eller tredjemand.
18. Tvister
18.1 Enhver tvist, der måtte opstå mellem parterne skal afgøres
med voldgift, medmindre Sælger bestemmer, at tvisten skal
afgøres ved de ordinære domstole.
18.2 Skal sagen afgøres ved voldsgift, skal voldgiftsretten
etableres efter reglerne i § 47 i ”Almindelige Betingelser for
Arbejder og Leverancer i Bygge – og
anlægsvirksomhed” (Herefter AB 92).
18.3 Syn og skøn skal etableres efter reglerne i §45 i AB 92.
18.4 Skal sagen afgøres ved de ordinære domstole, skal sagen
anlægges ved Sælgers hovedkontors værneting uden hensyn
til, hvor Køber bor eller opholder sig.
19. Annullering af allerede indgået og betalt ordre
19.1 Allerede accepteret ordre der er blevet indbetalt på vores
konto af kunde fratrækkes 20% af købsværdien.
|
|
|
|

Se vores billige priser på terassebræder
|
|